|
|
کمیسیون موارد خاص- درباره واحد
|
درباره کمیسیون خاص
|
|
بازیابی تصاویر و رنگها | تاریخ ارسال: 1400/6/15 | |
|
|
|
|
کمیسیون بررسی موارد خاص و عملکرد آن:
کمیسیون بررسی موارد خاص یکی دیگر از حوزههای زیر مجموعه معاونت دانشجویی می باشد ، این کمیسیون به وسیله اختیاراتی که به آن محول شده عهده دار بررسی مشکلات آموزشی دانشجویانی می باشد که به دلایل خاص و متعدد که خارج از اختیارات ایشان بوده است دچار مشکلات آموزشی شده اند و کمیته منتخب شورای آموزشی قادر به بررسی و حل مشکلات ایشان نمی باشد لذا پرونده مربوطه در کمیسیون بررسی موارد خاص قابل بررسی میباشد و بدین صورت کمیسیون بررسی موارد خاص عهده دار رسیدگی و تصمیم گیری در خصوص مشکلات آموزشی به وجود آمده می گردد.
اهم مشکلاتی که در کمیسیون بررسی موارد خاص مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می گیرد عبارتند از :
۱- در خواست ادامه تحصیل دانشجویانی که به دلیل مشروطی بیش از حد مجاز توسط کمیته منتخب اخراج شده اند و لیکن با توجه به دلایل و مدارکی که به آن کمیته ارائه نموده اند کمیته ایشان را مستحق ارفاق تشخیص داده و پرونده را جهت مجوز ادامه تحصیل به کمیسیون ارجاع نموده است.
۲- در خواست افزایش سنوات دانشجویانی که بدلایل خاص با اتمام سنوات تحصیلی جهت تکمیل واحدها و فراغت از تحصیل مواجه شده اند.
۳- درخواست بازگشت به تحصیل برخی دانشجویان که بنا به دلایل مستند از ادامه تحصیل باز مانده اند .
۴- درخواست تغییر رشته ، گرایش و نمره
۵- درخواست مهمانی دائم و انتقال از دانشگاه به دانشگاه دیگر و یا انتقال به دانشگاه علم و صنعت
روند بررسی پرونده ها در کمیسیون بررســی موارد خاص به دو صورت مــی باشد
الف) ابتدا تقاضا یا وضعیت دانشجو در کمیته منتخب شورای آموزشی و یا تحصیلات تکمیلی بررسی میگردد و سپس در صورت صلاحدید آن شورا جهت ارجاع به کمیسیون پرونده به دبیرخانه کمیسیون ارجاع می شود ، پس از ارجاع پرونده به کمیسیون بررسی موارد خاص پرونده ارجاع شده بازبینی می گردد تا در صورت نیاز به رفع نواقص و یا ارائه مدارک بیشتر به اطلاع دانشجو و یا محل تکمیل کننده رسانده شود.(در برخی موارد نیاز به استعلام از مرکز بهداشت و درمان و یا مرکز مشاوره دانشگاه جهت تأیید مدارک ارائه شده توسط دانشجو خواهد بود.
ب)دانشجو درخواست خود را به دبیر کمیسیون بررسی موارد خاص(معاونت دانشجویی) تحویل داده و سپس در صورت صلاحدید دبیر کمیسیون به دبیرخانه کمیسیون ارجاع می شود ، پس از ارجاع پرونده به کمیسیون بررسی موارد خاص مراحل فوق جهت بررسی پرونده اجرا میگردد.
پس از تکمیل پرونده ، پرونده مزبور در جلسه کمیسیون بررسی موارد خاص مورد رسیدگی و تصمیم نهایی قرار می گیرد که این تصمیم پس از جلسه به صورت حکم در اختیار آموزش و یا تحصیلات تکمیلی کل و همچنین دانشکده ویا واحدهای پردیس دانشگاهی و الکترونیکی قرار می گیرد تا اقدام لازم و مرتبط با حکم صادره در خصوص دانشجو اعمال شود.
کمیسیون بررسی موارد خاص در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تشکیل می گردد تا با رعایت مفاد آیین نامه به وضعیت تحصیلی دانشجویانی که مورد خاص تشخیص داده می شوند رسیدگی و رای نهایی صادر نماید.
تعریف موارد خاص: موارد خاص به وضعیت دانشجویانی گفته می شود که جریان تحصیل آنان به خاطراتفاقات رخ داده در دوره تحصیلی خارج از اراده دانشجو بوده و سبب بروز مشکلات تحصیلی گردیده که با مقررات و آیین نامه های آموزشی موجود قابل رفع نمی باشد. و رسیدگی به مشکلات تحصیلی آنها و ارائه راه حل منطقی به بررسی بیشتر و قضاوت دقیقتر و همه جانبه نیاز داشته باشد .
ترکیب اعضاء:
۱-. رییس دانشگاه و رئیس کمیسیون موارد خاص
۲-..معاون دانشجویی و دبیر کمیسیون موارد خاص
۳- معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی
۴ –مدیر کل آموزش دانشگاه
۵- مدیرکل تحصیلات تکمیلی دانشگاه
۶- مدیر دفتر شاهد و ایثارگر و عضوکمیسیون
۷- مدیر مرکز مشاوره و عضو کمیسیون
۸- یک عضو هیأت علمی به عنوان عضو کمیسیون بررسی موارد خاص
نحوه ارجاع پرونده ها به کمیسیون دانشگاه :
کمیسیون بررسی موارد خاص وضعیت تحصیلی درخواستهائی را که به یکی از دو طریق زیر ارجاع گردد مورد رسیدگی قرار میدهد.
۱- مواردی که پس از طرح در کمیته منتخب آموزشی یا شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه با امضاء معاون آموزشی به کمیسیون ارجاع شود .
۲- تقاضای دانشجویانی که با درخواست آنها از طریق کمیته منتخب موافقت بعمل نیامده و با توجه به شرایط خاص و مستندات قابل ارائه ، به کمیسیون درخواست بررسی می دهند.
نحوه ارجاع پرونده ها به کمیسیون بررسی موارد خاص استانی :
پس از بررسی پرونده در کمیسیون موارد خاص در برخی موارد با توجه به شرایط دانشجو و آییننامه های موجود پرونده به کمیسیون استانی بررسی موارد خاص ارجاع می گردد لذا دانشجو می بایست درخووست خود را در سامانه سجاد وزارت علوم ثبت نماید تا پس از طی مراحل بعدی ثبت در این سامانه پرونده در کمیسیون استانی بررسی موارد خاص مطرح شود.
برای استفاده از خدمات سامانه ابتدا باید از طریق لینک ثبت نام اقدام به تشکیل پروفایل و ایجاد حساب کاربری نمایید . پس از تکمیل فرم های تشکیل پروفایل، اطلاعات شما حداکثر طی ۲۴ ساعت از سوی امور دانشجویان بررسی و در صورت تایید، امکان ورود به سیستم و استفاده از خدمات از سامانه را دارید.
https://portal.saorg.ir
راهنمای استفاده از سامانه سجاد به صورت گام به گام
|
|
|
|
|
|
|
|
نشانی مطلب در وبگاه کمیسیون موارد خاص:
http://idea.iust.ac.ir/find-151.19337.64577.fa.html
برگشت به اصل مطلب
|
| |